جمهوری اسلامی در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403 - 10:18

جمهوری اسلامی در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد

شماره: 19763
Aa Aa

شهروندان خارجی که در جمهوری اسلامی در سفر هستند باید پایبند به قوانین باشند و از ورود به موضوعاتی که در حیطه مسافرت عادی نیست خودداری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
جمهوری اسلامی در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد

 ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود گفت:

رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکره است به منظور دستیابی به توافقی که پایدار و متضمن منافع اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد و منافع ملت ایران را تامین کند و در عین حال توافق پایدار و ماندگاری باشد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، کنعانی افزود:

ما معتقد هستیم اساسا موضوع داخلی جمهوری اسلامی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و اجازه نمی‌دهیم که کشوری در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران مداخله کند. موضوع مذاکرات موضوع مشخصی است و چارچوب روشنی داردو  جزییات کاملا برای طرف‌ها روشن است لذا مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران بارها بیان شده و آماده هستیم در همان مسیر کار را پیش ببریم و به توافق جامعی برسیم که تامین کننده منافع همه طرف‌ها باشد. آماده تعامل دوسویه به همه طرف‌هایی هستیم که در مسیر مذکراه قرار دارند برای اینکه مذاکرات به نتیجه برسد اما تاکید می‌کنیم در برابر هرگونه تلاش طرف‌های غربی و دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار و امتیازخواهی و باج‌خواهی در برابر هر اقدام محدود کننده علیه ملت ایران با جدیت ایستادگی می‌کنیم و به موقع به آنها پاسخ می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد حمله به سفارت خانه های ایران در کشورهای اروپایی گفت:

متاسفانه شاهد رفتار دوگانه این کشورها در مبحث حقوق بشر هستیم و بسیار جالب است همزمان از مخالفت خودشان با خشونت صحبت می کنند و همزمان به دولت جمهوری اسلامی ایران توصیه می‌کنند که شما در برابر کسانی که امنیت عمومی را بر هم زده‌اند خویشتن داری کنید و از دست زدن به اقدامات خشونت‌آمیز پرهیز کنید. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که شنونده انتقاد است و به نگاه انتقادی و اعتراضی توجه می‌کند و حرف‌های شنوندگان را خواهد شنید اما در عین حال جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی که باید حافظ امنیت ملت و شهروندان خود باشد در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد. اعتراض و اغتشاش دو رویکرد متفاوت هستند و نتیجه متفاوت خواهند داشت. آنهایی که در جمهوری اسلامی ایران، دولت ایران را به عدم خشونت توصیه می‌کنند در کشورهای خودشان به خشونت طلبان اجازه می‌دهند که هم علیه سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران دست به اقدام خشونت آمیز بزنند. معترض سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران بشوند که بر مبنای کنوانسیون وین دارای مصونیت دیپلماتیک است. همچنین به خشونت طلبان اجازه می‌دهند که متعرض دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران باشند. در کشوری که مدعی دموکراسی است به ما درس های دموکراسی یاد میدهند و توصیه های اخلاقی می کنند. درباره نحوه تعامل با شهروندان اجازه می دهند که فرد مهاجمی با سلاح سرد وارد سفارت جمهوری اسلامی ایران شود و سفیر جمهوری اسلامی را که یک خانم هست است مورد تهدید و در معرض هجوم قرار دهد. کارمند سفارت را مضروب کند و بعد صحبت از توصیه‌های اخلاقی می‌کنند. ایران با انتقاد مشکلی ندارد اما درباره خشونت موظف است به تامین امنیت برای شهروندان است.

وی درباره موضع‌گیری برخی کشورها در قبال سرکوب اغتشاشات در ایران گفت:

موضوعات داخلی جمهوری اسلامی ایران مربوط به ایران است و جمهوری اسلامی در عالی‌ترین سطح دیدگاه و مواضع خود را اعلام کرده و دولت جمهوری اسلامی ایران در تعامل مستقیم و قانونی با این موضوع تعامل  و بررسی میکند و دیدگاه‌های روشنی اعلام شده است و پزشکی قانونی نتایج بررسی‌های فنی و پزشکی و تخصصی خود را در این زمینه اعلام کرده است. اینکه کشورهایی به بهانه یک رخداد در داخل جمهوری اسلامی ایران به خودشان حق مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی را می‌دهند چنین مداخلاتی کاملا مردود و غیر قابل قبول است. درخصوص اظهاراتی که برخی از وزیران خارجه کشورهای غربی مطرح کرده‌اند جالب است کشورهایی که درخصوص موضوع حقوق زنان و حقوق بشر در جمهوری اسلامی اعلام موضع می‌کنند که نه در تاریخ دور دستشان بلکه در تاریخ معاصر و در تاریخ تحولات ماه‌های اخیر و سال‌های اخیرشان ما موضوعات مشمئزکننده‌ای در نوع رفتارهای حقوق‌بشری خودشان هم در ارتباط شهروندان خودشان و هم در ارتباط با شهروندان کشورهای دیگر از جمله در ارتباط با شهروند ایرانی زن ما در آنجا می‌بینیم. یکی از کشورهایی که اکنون در بحث حقوق زن و حقوق زنان در ایران مدعی است، شهروند ایرانی زن و مامور رسمی آن کشور و پلیس آن کشور در مقابل دیدگان فرزندش به شدیدترین شیوه غیراخلاقی و غیرانسانی برخورد می‌کند که حتی نمی‌توان در پشت تریبون نوع رفتار را توضیح داد و با خشن‌ترین وجه با یک شهروند ایرانی خانم برخورد می‌کنند به گونه ای که حتی صدای برخی از نمایندگان پارلمان آن کشور هم در آمده است. آن وقت چنین کشورهایی به ما درس اخلاق می‌دهند و به ایران توصیه‌های اخلاقی درباره رعایت حقوق زنان وعدم خشونت می‌دهند. اینکه عده‌ای تلاش کنند از یک موضوعی ابزار سیاسی بسازند برای گرفتن امتیاز در میز مذاکره در حوزه دیگر این رفتارها رفتارهای دوگانه‌ای است. خشونت اگر بد است همان کشورهایی که توصیه‌های اخلاقی به دیگران می‌کنند ابتدا لازم است خودشان ملتزم به عدم خشونت باشند حفاظت از اماکن دیپلماتیک وظیفه قانونی این دولت‌ها است و اینکه اجازه ندهند تعرض به امکان دیپلماتیک صورت بگیرد و مصونیت دیپلماتیک دیپلمات‌ها حفظ شود و اجازه بدهند نمایندگی‌های سیاسی بتوانند فعالیت‌های دیپلماتیک خود را داشته باشند این میزان از تعرض به یک نمایندگی دیپلماتیک در کشوری که خود را مدعی حقوق بشر می‌داند و خود را الگوی رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی می‌داند یک دوگانگی کاملا آشکار است.

وی درباره تاثیر حوادث اخیر ایران روی روند مذاکرات هسته‌ای گفت:‌

روند مذاکرات و گفت و گوهای رفع تحریم ارتباطی با تحولات داخلی در جمهوری اسلامی ایران ندارد و آن موضوع مسیر خاص خودش را دارد و در همان چارچوب باید پیش برود.

وی درمورد دستگیری چند خارجی در اعتراضات ایران گفت:

این اطلاعات مربوط به حوزه بنده نیست و قبلا از سوی مراجع ذیربط اعلام شده است و این مراجع به طریق اولا در این زمینه اقدام خواهند کرد. چیزی که اعلام شد نقش داشتن برخی از شهروندان خارجی در تحولات اخیر داخلی ایران و اقدامات غیرقانونی است که نباید مرتکب می‌شدند. در این زمینه بررسی‌ها صورت گرفته و در حال صورت گرفتن است. همان طور که اعلام شده برخی از شهروندان بعد از اثبات عدم دخالت آزاد شدند و در خصوص بقیه شهروندان اقدامات قانونی و بررسی‌ها در حال صورت گرفتن است به سفارت‌های مطبوع این افراد هم اطلاع‌رسانی شده است و در روند خود در حال پیگیری است. به طور طبیعی انتظار این است که شهروندان خارجی که با هر دلیلی در شرایط کنونی در جمهوری اسلامی ایران در حال سفر هستند پایبند به قوانین و مقررات باشند و از ورود به موضوعاتی که اساساً در حیطه مسافرت عادی شهروند خارجی نیست ورود نکنند. جمهوری اسلامی ایران برای سفر گردشگری و تجاری همه شهروندان خارجی کشور امنی است و در این زمینه کسی متعرض آنها نخواهد شد اما در شرایط خاص انتظار این است که مسافرانی که با انگیزه‌های گردشگری، تجاری یا هر انگیزه دیگری وارد ایران می‌شوند به موازین و مقررات ایران پایبند باشند.

کنعانی در مورد حمله به سفارت ایران در لندن بیان کرد:

اقداماتی همانند اتفاقی که غروب روز گذشته در لندن افتاده به لحاظ ارزش، اقدام بی‌ارزشی است اینکه یک تعدادی به یک نمایندگی دیپلماتیک حمله کند و پرچم کشوری را پایین بکشند فی‌نفسه بی‌ارزش است. نکته حائز اهمیت این است که مسئولیت دولت پذیرنده حفظ نمایندگی‌های دیپلماتیک است. دولت‌ها موظف هستند مقررات بین‌المللی و مشخصا کنوانسیون وین در حفاظت از امنیت نمایندگی‌ها پایبند باشند. اتفاقا دولت انگلیس هم از جمله کشورهایی است که در این زمینه بسیار مدعی است. جای تاسف دارد که در چنین کشوری نه فقط در این بازه زمانی، بلکه در مقاطع طولانی سالیان گذشته هم نمایندگی دیپلماتیک و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی بارها مورد تعرض قرار گرفته است. جای بسیار تاسف است که کشورهای مدعی حتی درخصوص تامین امنیت یک مکان دیپلماتیک هم به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و در این زمینه مدعی جمهوری اسلامی ایران هستند. ما بر وظیفه قانونی دولت انگلیس در این زمینه تاکید می‌کنیم در این روزها هم چند بار سفیر انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد، تذکرهای جدی داده شد، مسئولیت انگلستان در تامین امنیت اماکن دیپلماتیک ما مورد تاکید قرار گرفت و این انتظاری است که ما از دولت انگلیس داریم که اگر نمی‌توانند امنیت را تامین کند به دولت جمهوری اسلامی ایران را اعلام کند. اگر پذیرنده نمایندگی دیپلماتیک است به مسئولیت خود عمل کند و اگر مقابله با خشونت برای آنها یک اصل و اصالت است در سرزمین‌های خودشان اعمال کنند و با خشونت طلبان برخورد کنند و اجازه تعرض و فعالیت به خشونت‌طلبان ندهند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان